✈️ Czy OC dla drona jest obowiązkowe? Kto powinien posiadać polisę i jak ją wykupić? (Poradnik 2025)
Wraz z dynamicznym rozwojem rynku dronów 🛸 i coraz częstszym ich wykorzystaniem zarówno rekreacyjnie, jak i profesjonalnie, pojawiły się nowe obowiązki prawne dotyczące ich użytkowania. Jednym z nich jest obowiązkowe ubezpieczenie OC operatora BSP, które w Polsce zacznie obowiązywać od 13 listopada 2025 r. 📅
W tym artykule dowiesz się:
kim jest operator drona 🧑✈️
czym różni się operator od pilota
kto musi kupić OC i kiedy
jakie są sumy gwarancyjne i co to jest SDR 💱
FAQ dotyczące obowiązkowego OC
jakie drony są objęte obowiązkiem
jak kształtują się operacje lotnicze BSP
jak kupić polisę OC przez Polisujemy.pl 💼
1️⃣ Kim jest operator drona (BSP)?
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/947 🧾:
➡️ Operator BSP to osoba fizyczna lub prawna odpowiedzialna za eksploatację co najmniej jednego bezzałogowego statku powietrznego.
To oznacza, że operator:decyduje, kiedy, gdzie i jak wykorzystywany jest dron 📍
odpowiada prawnie za realizowane operacje
musi być zarejestrowany w systemie ULC
ponosi obowiązek wykupienia OC (jeśli dron spełnia kryteria wagowe)
❗ Operator nie musi być osobą, która wykonuje lot (to pilot).
2️⃣ Jaka jest różnica między operatorem a pilotem drona? 🤔
To jedna z najczęściej mylonych kwestii — w sieci pojawia się wiele pytań typu „czy operator BSP to pilot drona?”
Rola 👤
Co robi?
Odpowiedzialność
Kim jest najczęściej?
Operator BSP
Osoba fizyczna lub prawna, która zarządza systemem BSP i odpowiada za eksploatację BSP (art. 14, UE 2019/947)
Prawna i finansowa (m.in OC)
Właściciel / firma / organizator operacji
Pilot drona
Steruje BSP podczas lotu 🕹️ (fizycznie lub zdalnie)
Operacyjna (bezpieczeństwo lotu)
Osoba z uprawnieniami do sterowania
📌 W praktyce:
Operator = odpowiedzialność
Pilot = sterowanie
3️⃣ Czy polisa OC dla drona jest obowiązkowa? Kto musi ją mieć i od kiedy? 📅🛑
Tak! Od 13 listopada 2025 roku w Polsce jest obowiązek posiadania ubezpieczenia OC dla operatorów dronów.
Obowiązek dotyczy:
✔️ dronów o masie od 0,25 kg do 20 kg
✔️ każdego operatora — zarówno rekreacyjnego, jak i komercyjnego
✔️ operacji wykonywanych w każdej kategorii: otwartej, szczególnej, certyfikowanej
Obowiązek NIE dotyczy:
❌ dronów poniżej 250 g
(choć warto rozważyć dobrowolne OC — wypadki zdarzają się często)
Kara za brak OC:
💸 do 4 000 zł
4️⃣ Suma gwarancyjna i SDR — co to jest? 💱📘
Minimalna suma gwarancyjna OC operatora BSP wynosi:
➡️ 50 000 SDR
Co to jest SDR?
SDR = Specjalne Prawa Ciągnienia (Special Drawing Rights)
👉 Jest to międzynarodowa jednostka rozliczeniowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW).
💡 W praktyce:
50 000 SDR ≈ wartość rzędu kilkuset tysięcy złotych (zależnie od kursu NBP).
Im wyższa suma gwarancyjna, tym lepsza ochrona — szczególnie ważne przy lotach komercyjnych nad ludźmi lub infrastrukturą.
5️⃣ Jakie drony podlegają obowiązkowi OC? ⚖️
Obowiązek dotyczy:
📌 dronów o masie 250 g – 20 kg
Przykłady dronów, które muszą mieć OC:
DJI Mini 3 Pro (249 g) → tak, bo masa startowa często przekracza 250 g
DJI Air 3
DJI Mavic 3
Autel EVO Lite
Wszystkie drony FPV powyżej 250 g
6️⃣ Kategorie operacji BSP: otwarta, szczególna, certyfikowana 🎯 według regulacji UE (EASA)
Zgodnie z Rozporządzeniem (UE) 2019/947 i wytycznymi EASA wyróżniamy trzy główne kategorie lotów:
Kategoria OTWARTA (OPEN)
najpopularniejsza
niskie ryzyko, najczęściej loty rekreacyjne oraz proste komercyjne
drony głównie do 25 kg
podkategorie A1, A2, A3 – w zależności od warunków lotu (np. odległość od ludzi)
od 1 stycznia 2024 roku obowiązują pełne wymagania UE w tej kategorii – m.in. kwestia klas dronów, zdalnej identyfikacji
Kategoria SZCZEGÓLNA (SPECIFIC)
podwyższone ryzyko
wymaga zgłoszenia lub zezwolenia (np. SORA), obowiązki operatora obejmują m.in. zdalną identyfikację dronów
typowa dla lotów komercyjnych
Kategoria CERTYFIKOWANA (CERTIFIED)
najwyższe ryzyko
loty z ludźmi, ładunkami niebezpiecznymi
wymaga certyfikacji operatora i drona
OC operatora BSP obowiązuje we wszystkich tych kategoriach.
Loty rekreacyjne
- drony używane typowo do zabawy, fotografii hobbystycznej – choć nowe przepisy OC obowiązują niezależnie od celu (rekreacyjny lub komercyjny).
Loty komercyjne
- profesjonalne użycie dronów (inspekcje, fotografowanie, filmowanie, prace geodezyjne, transport) – wiążą się często z większym ryzykiem, co może wpływać na wysokość składki OC.
7️⃣ OC operatora drona — najczęstsze pytania i odpowiedzi (FAQ) ❓💬
✔️ Tak — od listopada 2025 dla operatorów BSP o wadze 0,25–20 kg.
✔️ Tak — obowiązek dotyczy także lotów rekreacyjnych dla operatorów BSP 🎮.
❌ Nie. To OC wobec osób trzecich.
Do ochrony sprzętu potrzebne jest ubezpieczenie typu casco.
OC powinien mieć operator, nie pilot.
Jeśli operator = pilot, polisa dotyczy tej samej osoby.
Tak, jeśli polisa obejmuje UE lub szerszy zakres 🌍 (w zależności od ubezpieczyciela). Skontaktuj się z nami w celu przedstawienia oferty (kontakt@polisujemy.pl)
Tak — polisa dotyczy operatora, nie jednego konkretnego drona.
Możliwa kara administracyjna w wysokości do 4 000 zł.
Polisa może nie obejmować szkód, jeżeli operacje wykonywane są bez wymaganych kwalifikacji pilota.
Polisa OC powinna zostać zawarta najpóźniej dzień przed pierwszą operacją (lotem).